Григорій Тіміш: «що робити селам, які поза орбітою великих міст?»

19.06.2015 05:16

 

Зараз всі жваво обговорюють важливість децентралізації. Створення належної системи врядування, звичайно, є пріоритетом №1. Немає сумніву в тому, що фінансова самодостатність і субсидарність будуть закріплені на конституційному рівні, коаліція і позафракційні депутати будуть голосувати, це факт. Я особисто підтримав весь пакет реформаторських законів щодо поліпшення фінансової спроможності громад, але на практиці бачу, що процес змін і доповнень буде ще тривати.

Ми всі поділяємо підходи що пропонуються для децентралізації, розуміючи що іншого шляху у нас немає і нових формул ефективної системи врядування не придумати за короткий час. Децентралізаційна реформа має перейти в фазу вже застосування, імплементації, але є багато але.

Відсутність комунікації між профільними міністерствами і базовим рівнем – маленькими містами, районами, селами, на мій погляд, є головною перепоною на шляху до перетворень. Все іде в натяжку, процес обговорення дуже затягнувся і вся причина в непідготовленості кадрів для реформаторських процесів. «У мене є 45 днів на прийняття рішення» – чути від клерків міністерських кабінетів, хоча міг би дати результат «на гора» і за півгодини. І таким темпом хочемо позмагатися з грузинами, які за ніч приймали кардинальні революційні рішення, а ми до того ще майже 500 законів і нормативних документів маємо прийняти для того, щоб все стало відповідно до нової Конституції.

Спроби та ініціативи Гройсмана пришвидшити процеси шляхом залучення ГО до обговорення представників громад, асоціацій – сучасний крок, але дуже часто чомусь закінчується зборами представників Асоціації міст і тільки міст, а для сіл залишають місце в РS, де зазначається що для їх розвитку самим головним стає бажання об’єднуватися навколо міст, а що робити периферійним селам, мало цікавить….

Стосовно нового закону про місцеві вибори, то чомусь експертна група при Голові Верховної Ради складається в основному з представників Асоціації міст, як у випадку з децентралізацією, працюють по тій же схемі. Обрана чомусь формула спроб і помилок для сільських громад, простіше було, напевно, залишити для сільської місцевості 90% ПДФО. А чому б ні? Приємно чути, що за перший квартал 2015 року до місцевих бюджетів надійшло більше 5 млрд. грн. додаткових фінансів, за рік орієнтовно буде 40 млрд. Цифра непогана, але знову скажу, що на 90% це – складові бюджетів міст. Акциз на паливо – ось основний наповнювач сільських бюджетів, на транспорт – нуль, туристичний збір для села також нуль. Що робити з селами, які без бензоколонок, як виживати? Ну зберемо ми до Фондів регіонального розвитку мільярд, два, що далі? З податком на нерухомість ми так і не розібрались, село мало що збере.

Прошу активно представників сільських громад, експертів долучитись до обговорення, у нас є можливість зараз зробити так, щоб і села, що далеко поза орбітою великого міста змогла забезпечити повноцінну роботу своїх територіальних громад. Зараз важливим є не тільки слухати і виконувати, потрібно пропонувати і відстоювати.

Григорій Тіміш,

народний депутат України

—————

Назад