ЧОМУ ВАРТО ОСТЕРІГАТИСЯ “СИНЬОГО КИТА”?

17.02.2017 12:58

Працівники превентивної діяльності Новоселицького відділення поліції закликають батьків, вчителів і психологів звертати увагу на розваги, які набувають популярності у дитячому середовищі. Зокрема у соціальних мережах виявляють небезпечні групи, в яких дітей доводять до самогубства. Фанати таких спільнот називають себе «китами».

Подібні суїцидальні спільноти називаються «Море китів» і «Тихий дім». У їх прихильників на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами. Працівники превентивної діяльності Новоселицького ВП СВП ГУНП в Чернівецькій області закликають батьків, вчителів і психологів звертати увагу на розваги, які набувають популярності у дитячому середовищі. Зокрема у соціальних мережах виявляють небезпечні групи, в яких дітей доводять до самогубства. Фанати таких спільнот називають себе «китами». Подібні суїцидальні спільноти називаються «Море китів» і «Тихий дім». У їх прихильників на особистих сторінках зображені відео або малюнки з літаючими китами. (Список акаунтів користувачів цих небезпечних груп оприлюднив Департамент кіберполіції Нацполіції України на своєму офіційному сайті). Для того, щоб вступити в такі групи, потрібно подати заявку для вступу до неї та написати певний текст у себе на сторінці. Якщо адміністрація групи затвердить кандидатуру, то буде проведено невеличке психологічне вивчення особи та її готовності до самогубства через спілкування в приватному чаті. Наступне повідомлення буде із завданням (опис завдання, та час який надається на його виконання). Виконання кожного завдання (квесту), потрібно фіксувати на фото або відео. На кожне завдання надається обмежений час. Якщо учасник не встигає його виконати, то його виключають з групи. Всього дається 50 завдань (у фейкових спільнотах – від 13 до 50 «квестів»). Адміністратор групи схиляє дитину до виконання завдань (квестів), причому практично всі завдання передбачають нанесення дитині власноруч каліцтв або заподіяння болю. Всі ці «квести» в обов’язковому порядку знімаються на відео. Коли адміністратор групи впевнений в тому, що дитина готова до самогубства, створюється аудіо з музикою, в якому дитина виступає в головній ролі. У ролику оговорюються усі її проблеми, які вона озвучила «провіднику». Єдиний вихід із усіх проблем, який озвучується в цьому «творі», – вчинити самогубство. – Ще одна з небезпечних – гра “Біжи або помри”, – зазначає Максим Ротар, старший інспектор Новоселицького відділення поліції. – Ця ризикована вулична гра вже здобула своїх прихильників в деяких країнах ближнього зарубіжжя. Її суть полягає у тому, щоб на мобільний телефон зазняти, як гравці перебігають дорогу якомога ближче до транспортного засобу, що рухається. – Зрозуміло, що та дитина, яка не впорається із завданням, може серйозно постраждати або взагалі загинути, – продовжує старший інспектор. – Відтак наше спільне завдання (батьків, вчителів і поліції) провести відповідну роз’яснювальну роботу з дітьми – попередити їх про небезпеку та високу вірогідність настання трагічних наслідків. Працівники ювенальної превенції Новоселицького ВП радять водіям бути уважними при появі дітей на узбіччі дороги, а батькам і вчителям – більше спілкуватися, цікавитися їх контактами (особливо новими знайомствами), вивчати інтереси і перевіряти профілі соцмереж! Зокрема, необхідно простежити, чи висипається дитина, особливо, чи спить у ранкові години. Також повинні насторожити малюнки китів, метеликів та єдинорогів. До того ж підозрілим є спілкування з друзями, якщо використовуються фрази “розбуди мене о 4.20”, “я у грі” та листування в різних месенджерах з незнайомими людьми, які дають дивні розпорядження. “Найкращий шлях профілактики смертальних квестів “1) розвиток інтересів дитини поза інтернетом, в реальності; 2) збереження довіри у стосунках, контакту, для того, щоб дитина бачила в батьках джерело допомоги в складнощах і зверталася, написала у вівторок в своєму ФБ психолог Любов Найдьонова. Що дитині подобається? Наскільки вона має сталий інтерес? Якщо не має, то скільки ви зробили пропозицій спробувати щось нове, і ще раз, і ще раз? Це не обов’язково нові гуртки чи щось організоване. Це може бути будь-яка справа, що робиться разом (приготування їжі, наведення чистоти і краси в оселі, підготовка подарунків, спільний перегляд фільмів чи читання книги) з розмовою про відчуття, думки, здобутки, які віднайдено в цій справі, побільше гумору і веселощів. І про ігри також говорити, допомогти дитині пройти період захопленості, регулювати час, «торгуватися» («ти з’їси цю цукерку тільки через мій суп»), укладати угоди, карати згідно з домовленостями (щоб розвивати волю в дитини, а не принижувати її) і т.д. На жаль, до ігор ставлення у дорослих – крайнощі. Спочатку нічого не регулюється, а потім, як узнали про небезпеку, – все заборонити. Крайнощі не подіють адекватно. Формуйте інтереси поза інтернетом. Розмовляйте про життя і про ігри також. І в цій розмові про життя, небезпеки, проблеми, свою долю, свій шлях, про ігри, спільноти, небезпеки в іграх, зв’язок з життям – ви узнаєте потрібну вам інформацію. Не питайте: «чи знаєш ти таку-то гру?», спитайте «а чи хтось розповідав тобі тобі про ігри, які не тільки в екрані відбуваються, а виходять за межі, в реальному житті щось треба робити, і що ти думаєш про це?». Не кажіть: «ти ж мені зразу скажи, якщо хтось таке буде пропонувати», а скажіть «а що ти зробиш, якщо тобі таке запропонує хтось?» Начебто те саме, але трохи інакше. Розумію, що на всі випадки не може бути однакових порад. Ви краще знаєте свою дитину, але знайдіть і тих, з ким ви можете радитися. Додаю ще кілька порад з урахуванням віку дитини. Ці квести на 9-13 річних спрямовані, в цьому віці відбувається зміна ставлення до батьків і це слабке місце, в яке втручаються. А починати говорити про небезпеки раніше треба. Чи є у дитини уявлення про те, що люди різні, є й погані, ті, хто можуть вчинити дитині зле. Ігри теж створюють люди і може статися так, що ігри теж пропонуватимуть якісь погані речі. Як ти розрізниш? Які погані речі можуть пропонувати? Я тобі допоможу розібратися. Треба звертатися до мами чи тата, якщо сумніваєшся. Це приблизно для молодшого шкільного віку. А для старших більше індивідуалізовано – в залежності від стану стосунків. Тут як надмірна опіка, так і відсутність опіки (надмірна свобода) можуть виявитися ускладненням. Довіряй і перевіряй у балансі”.

—————

Назад